Een geslaagde Bussiness Meets

 
 
 
Ruud van der Linden
 

27 maart 2019

Ruud van der Linden

 
 

Dit artikel heeft betrekking op onze juridisch specialisatie:

Algemeen

Verslag Business Meets 2019 - Kazerne Eindhoven
Georganiseerd door:

  • TRC Advocaten
  • Accon
  • Notarishuys Veldhoven
  • Vinance Assurantiën & Financiële Dienstverlening
  • ABN AMRO 

 

Oprechte interesse en maatschappelijke betrokkenheid nieuwe ‘talentbinders’
Talent aantrekken en behouden, hoe doe je dat in deze ‘vluchtige’ tijd? Tijdens deze 9e editie van Business Meets kregen de ruim 200 bezoekers van prominente sprekers antwoord op deze vraag. Han Mesters (ABN AMRO) deed uit de doeken hoe je het maximale uit je ‘assets on legs’ haalt en Toon Gerbrands (PSV) vertelde over waar volgens hem ‘the magic happens’.

Deze 9e Business Meets vond plaats op donderdag 21 maart en wordt met recht bestempeld als: bruisend en leerzaam. Dagvoorzitter Anne-Marie Fokkens zorgde - met haar scherpe tong en sprankelende lach - voor de perfecte interactie tussen sprekers en publiek. Toon Gerbrands bracht een flinke dosis energie met zijn openhartige presentatie en prachtige anekdotes (we weten nu eindelijk waar de kampioenspetten van de spelers vandaan kwamen - foei Depay).

Han Mesters verraste met goed onderbouwde inzichten en een heerlijke portie ‘Limburgse’ humor. De middag werd afgesloten met een ronde tafeldiscussie tussen jonge en oude generatie werkgevers, wat leidde tot praktische conclusies. De bezoekers waren na afloop dankbaar voor de goed verzorgde borrel om nog even na te genieten van deze innoverende middag.

Rake woorden
De middag was niet te lang en ieder woord was raak. Er werd gelachen en serieus geluisterd, er werd overtuigd gepresenteerd en bezoekers werden getrakteerd op een portie praktische tips. Uiteraard speelde de locatie, Kazerne in hartje centrum, hierbij ook een rol. Dit is de hotspot waar design en gastvrijheid elkaar vinden door verbinding. Ruud van der Linden (TRC Advocaten): ‘Verbinding is voor mij het sleutelwoord van deze prachtige editie van Business Meets. Er werden verbanden én verbindingen gelegd tussen werkgever en hedendaagse werknemer. Met praktische tips, om de kloof tussen oude generatie werkgevers en nieuwe generatie werknemers te overbruggen, ging iedereen voldaan naar huis.’

‘Nieuwe generatie is mission driven in plaats van money driven.’

Assets on legs
Han Mester (Sector Banker Zakelijke Dienstverlening ABN AMRO) gooide hoge ogen met zijn overzicht van datgene dat werkgevers denken dat werknemers belangrijk vinden en dat wat werknemers zelf belangrijk vinden. De conclusie? Deze twee werelden praten compleet langs elkaar heen. Zo vindt de nieuwe generatie een goed salaris veel minder belangrijk dan de werkgever denkt, terwijl maatschappelijke betrokkenheid veel hoger op het eisenlijstje prijkt. 

‘Hiërarchie en jonge mensen gaan niet goed samen.’

Smurfen aan het roer
Han: ‘De nieuwe generatie wil iets anders dan alleen maar geld verdienen. Ze wil ertoe doen in de wereld. Kortom ze zijn ‘mission driven’ in plaats van money driven’. Han noemt medewerkers ‘assets on legs’. Immers, je dienstverlening draait om mensen. Hoe haal je daar het beste uit? Han vraagt zich serieus af of de grote ‘harkjesbedrijven’ (bedrijven die strak hiërarchisch zijn georganiseerd) waar smurfen aan het roer staan, het gaan redden. Han constateert hier een falende innovatiekracht doordat de omgeving sneller verandert dan de grote ‘logge’ bedrijven aankunnen.

Han stelt dat de meeste bedrijven zich aan het einde van hun S-curve bevinden; dé alarmbel om nieuwe businessmodellen te omarmen. Alleen is het hierbij wel zaak anders naar mensen te kijken. ‘Bovenal’, zo stelt Han, ‘baas je professionals niet te veel. Hiërarchie en jonge mensen gaan niet goed samen. Maak heel duidelijk wat je doel is, je strijdmotto zeg maar, zorg daarbij voor authenticiteit en geef professionals de ruimte.’

Hamvraag; wat is succes?
Na Han is het de beurt aan Toon. Hij opent met de vraag: ‘Wat is succes?’ Volgens Toon een simpele vraag, waar maar weinig organisaties een duidelijk antwoord op kunnen geven. Terwijl juist dat succes, je doel, bepalend is voor het aantrekken van talent.

Toon praat ons bij over zijn visie op de generatieproblematiek. Wat blijkt? Hij stelt dat de kijk op jeugd al 2500 jaar hetzelfde is. Kortom, de visie op de nieuwe generatie is gebaseerd op antieke inzichten. Zijn tip is dan ook: toon oprechte interesse. Weet wat er speelt bij de jeugd. Zie wat deze nieuwe ‘spelers’ in hun mars hebben en speel daar als werkgever op in.

‘Gamen zorgt voor zelfvertrouwen.’

Laat tattoos en games los
Vervolgens schets Toon de nieuwe generatie voor ons. Deze mensen willen uniek zijn (dus laat de tattoos gewoon toe in het MT), houden van snelle besluitvorming en geven soms gewoon geen antwoord. Het is zoals het is. Stop ook met het bokkig doen over die games van tegenwoordig, want volgens Toon zorgt gamen voor de groei van zelfvertrouwen bij kinderen. Je gaat immers altijd vooruit, een level terug bestaat niet. Toon adviseert werkgevers vooral te sturen op korte projecten en te zorgen voor afwisseling.

Jungle aan mogelijkheden
Nog een handig weetje van Toon: de nieuwe generatie wil niet meer dan 40 uur per week werken. Doe daar niet moeilijk over. Zolang zij vergroeid zijn met hun telefoon werken ze, zonder dat ze het zelf doorhebben, zo een paar uur per week extra voor je (mailtje hier, appje daar). Dit soort inzichten en openbaringen zorgden regelmatig voor gegniffel in de zaal.

Toon benadrukte anderzijds ook het belang van het ondersteunen van de jeugd met hun kwetsbare kant. Help hen te overleven in de jungle aan onbegrensde mogelijkheden waar zij zich doorheen worstelen. Maar let op: pas je niet helemaal aan hen aan. Jij bepaalt als werkgever nog steeds de kaders, de kernwaarden.

Richt pijlers op millennials
Hierna volgde de ronde tafel waar naast de sprekers ook Ruud Schippers (CEO JAM uitzendbureau en Ron Willems (Managing Director Sioux Embedded Systems) aanschoven. Anne-Marie stelde vragen aan het publiek die via de telefoons beantwoord werden. Deze antwoorden werden gebruikt als gespreksstof aan tafel en kenden opvallende uitkomsten: 

  • ovideo wordt steeds belangrijker ook voor recruitment;
  • ben je bewust dat een werknemer hooguit twee tot drie jaar blijft;
  • durf als bedrijf authentiek en kwetsbaar te zijn (houden millennials van);
  • zorg voor een maatschappelijk doel (en geloof daar in);
  • richt je pijlers op millennials, zij gaan de werkvloer domineren.

Volgens tafelgast Ruud (25 jaar), die vorig jaar een ongekende omzetgroei van 802% liet zien, is de mate van betrokkenheid direct van invloed op je bedrijfsresultaat. Zijn advies: geef millennials de kans om echt betrokken te zijn bij de bedrijfsdoelen. Maak hen onderdeel van je plannen en deel de cijfers. Streef samen naar groei en ben bovenal transparant en eerlijk. Plaats niet ineens een tennistafel omdat je hebt gelezen dat dat hip is. Nee, laat medewerkers zelf een ruimte inrichten. Ron: ‘Of geef medewerkers budget om hun eigen weekend weg te regelen in plaats van ze te verplichten mee te gaan op een bedrijfsuitje. Dat wordt vast nachtelijk gamen in een hutje op de hei met pizza en bier. Laat het los.’ Toon sluit af: ‘Maak de nieuwe generatie medewerkers niet kleiner dan ze zijn.’

Kortom, werkgevers; geef jezelf bloot en laat zien dat je in de nieuwe generatie talent gelooft. Dan komt het allemaal wel goed.